narrowcasting

Wat is narrowcasting en waarom zou ik het inzetten?

Had je iemand tien jaar geleden gevraagd naar de term narrowcasting, dan hadden de meesten je waarschijnlijk vreemd aangekeken. Narrowcasting is dan ook echt iets van deze tijd en de opkomst ervan heeft de afgelopen tien jaar een flinke vlucht genomen. Narrowcasting staat ook wel bekend als digital signage, de Amerikaanse benaming. Dankzij de komst van lcd- en plasmaschermen en ontwikkelingen in de hardware is narrowcasting tegenwoordig veel eenvoudiger en bovendien op meer locaties toe te passen. Daarnaast is het door middel van touchscreens mogelijk om intuïtieve interfaces te creëren op schermen  van bijvoorbeeld informatiezuilen in het openbaar vervoer of bij bedrijven.

Wat is narrowcasting?

Wat is narrowcasting nu eigenlijk? Simpel gezegd kunnen we zeggen dat narrowcasting precies het tegenovergestelde van broadcasting is. Met de term broadcasting is iedereen wel bekend. Hiermee wordt een zeer grote doelgroep bereikt. Een goed voorbeeld van broadcasting is bijvoorbeeld een tv uitzending van RTL. Narrowcasting is juist gericht op het bereiken van een kleinere, specifieke doelgroep. In andere woorden wil een bedrijf met narrowcasting een specifieke doelgroep in een bepaalde omgeving bereiken door middel van op maat gemaakte content. Narrowcasting, oftewel digital signage, is een vorm van communicatie die wordt ingezet door bedrijven ter ondersteuning van de communicatie.

Interne en externe communicatie

Narrowcasting wordt dus ingezet door bedrijven ter ondersteuning van de communicatie. Hierbij kan het zowel om interne als externe communicatie gaan. De interne communicatie is gericht op het eigen personeel binnen het bedrijf. Denk hierbij bijvoorbeeld aan schermen bij de koffieautomaat of in de kantine, waarop de laatste nieuwtjes en weer- en nieuwsberichten worden weergegeven. De externe communicatie daarentegen is gericht op klanten, bezoekers en leveranciers. Door middel van narrowcasting kun je als bedrijf dan mooie aanbiedingen presenteren aan een specifieke doelgroep.

Voorbeelden van toepassingen

Narrowcasting, ook wel digital signage, is op talloze manieren en binnen uiteenlopende branches inzetbaar. Denk bijvoorbeeld aan bioscopen, waar je vaak displays ziet met informatie over het huidige filmaanbod en films die binnenkort te zien zijn. Of wat dacht je van schermen op vliegvelden en stations, waarop reisinformatie afgewisseld door reclames en nieuwsberichten worden weergegeven. Ook in de retail wordt narrowcasting veelal ingezet voor instore communicatie. Hierop zijn bijvoorbeeld aantrekkelijke kortingsacties of nieuwe producten te zien. Maar ook in de etalage worden narrowcasting schermen geplaatst, om het langslopende publiek te verleiden om de winkel te bezoeken. Tot slot vind je in ziekenhuizen de zogenoemde wachtkamerschermen, waarop informatie over de wachttijden en gezondheidstips worden gedeeld.

De voordelen van narrowcasting

Het inzetten van narrowcasting brengt enkele belangrijke voordelen met zich mee. Allereerst kun je door middel van narrowcasting schermen natuurlijk een zeer specifieke doelgroep bereiken. Bovendien bepaal je helemaal zelf welke content er getoond zal worden op het scherm. Zo bereik je je doelgroep altijd met op maat gemaakte content. Daarnaast bepaal je ook zelf waar de schermen precies worden geplaatst. Dit kan bijvoorbeeld in je winkel, in je bedrijf of in het straatbeeld zijn. Narrowcasting met als doel interne communicatie is ideaal om je personeel op de hoogte te houden van de laatste ontwikkelingen. Dit zorgt bovendien voor meer betrokkenheid.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *